Lees voor

• Over Zorgdat
  • Actueel

Het jaar 2020

We hebben een bijzonder jaar achter de rug. Een jaar waarin heel zichtbaar is geworden wat welzijn betekent en wat haar bijdrage is aan de samenleving. In ons logo staat als onderschrift dat Zorgdat mensen verbindt. Dat is de essentie van ons werk.

Vanaf dag 1 van de lockdown was de prioriteit om in contact  te blijven met de inwoners. Met de mensen die we kennen en waarmee we verbonden zijn. Daarom zijn we overgestapt op alle andere mogelijkheden: WhatssApp, bellen en Zooroom. De jongerenwerkers bleven op de straat aanwezig en zijn in contact gebleven met de jongeren. De opbouwwerkers volgden heel snel en ze gingen op de fiets de wijken en buurten in.

Deze bijzondere tijd vroeg om voorzichtig en zorgvuldig handelen. De vrijwilligers bleven thuis. Sommigen kwamen vanaf maart vanwege leeftijd en gezondheid heel beperkt buiten. Anderen zijn zo snel als mogelijk weer aan de slag gegaan als vrijwilliger.  Met alle vrijwilligers zijn we in 2020 in contact gebleven. Ter vervanging van ons jaarlijks vrijwilligersfeest zijn we bij de vrijwilligers aan de voordeur langsgekomen om een verwenpakketje af te geven. Aan de deur hebben we indringende verhalen gehoord over hoe het met ze gaat. Vanaf deze plaats wil ik iedereen bedanken voor de betrokkenheid bij onze organisatie.

Vorig jaar heeft veel flexibiliteit gevraagd van de organisatie. Er is een zware wissel getrokken op iedereen die zich inzet bij Zorgdat. Niet alleen ging het gewone werk door onder andere omstandigheden, daarnaast is er ook doorgewerkt aan de ontwikkelingen die al ingezet waren.

Als Harderwijkse samenleving hebben we in 2020 mooie dingen gedaan. Met elkaar hebben we de klus geklaard. Iedereen heeft hier een steentje in bijgedragen. Ik ben met name trots op de eigen medewerkers die vanaf de start van de lockdown zich ingezet hebben waar het nodig was en vol enthousiasme dit hebben volgehouden. En tot slot onze dank voor het vertrouwen dat we hebben ervaren vanuit Gemeente Harderwijk.

Hieronder vind je ons jaarverslag, opgesplitst in verschillende onderdelen.

Carla Venema – Directeur Zorgdat